TWENTE LEVERT JE MOOIE STREKEN

Tonnie Tuinte van 'Mooi Twente' had het prima voor elkaar! Tot het weer aan toe... Op een zeer zonnige (en hete dag) werd de vijfde tocht van ligfietsclub Mooi Twente gereden. Start- en finishplaats was camping 'de Poppe' in Markelo. Bijzonder was dat er ditmaal ook deelnemers uit Limburg waren en ook van de ligfietsclub LOL uit Zutphen. In totaal zo'n 20 deelnemers.

Marcel, Wolfgang en ik reden met drie fietsen op vrijdag 13 juli vanuit Roermond richting Markelo. In Kevelaer (D) sloot Rolf aan zodat we de weg met zijn vieren konden vervolgen. Het was behoorlijk warm en bij mij sloeg 'het kramp spook' toe ondanks dat ik behoorlijk bleef drinken. Door enkele extra stops arriveerden we pas omstreeks 18:30 uur op de camping. Een tocht door een fabelachtige omgeving, zeker nadat we de grens weer over waren. Op slag verliefd op Twente!!

De keuken van het restaurant van 'de Poppe' was speciaal voor ons iets langer open gebleven zodat we nog iets konden eten na de 156 km lange tocht. Tenten opzetten was lastig, de grond was kurkdroog en keihard. Wolfgang gebruikt zijn fietsschoenen als hamer. Na eerst te hebben gedoucht en daarna heerlijk te hebben gegeten, hebben we nog even lekker nagenoten op het terras. Met geweldige gastvrije bediening die ook nog eens uitmuntend Duits sprak! Hetgeen fijn was voor Rolf en Wolfgang.

De tourtocht op zaterdag startte iets later dan gepland. Dit mede doordat de deelnemers op de startplaats onder genot van een drankje eerst nog even kennis met elkaar maakten. Toen we omstreeks 10:30 uur starten met de tour, bleek al snel dat Tonnie alle registers had opengetrokken om ons een onvergetelijk (mooie) tocht voor te schotelen. Twente wordt zeker vaker mijn reisdoel!

Na een pauze met appelgebak bij 'de Hoofdige Boer' in Almen, werd de in totaal ca. 65 km lange tocht voortgezet. Onder een zinderende zon en bij zo'n 30 plus graden reden we door de uitgestrekte mooie streken. Twente levert je echt mooie streken!! De marketeer die deze slogan bedacht heeft, verdient een pluim. Onderweg namen we afscheid van enkele LOL rijders die eerder afsloegen. Mooi ook die (gespeelde) rivaliteit tussen LOL en Mooi Twente.

Video | Mooi Geel is Niet Lelijk

Video | Marc Waardenburg

Video | Chris Trines

Helaas ging het met mij persoonlijk iets minder goed. Als diabeet moet ik vier maal/daags spuiten en is regelmaat erg belangrijk. Ik voel niet wanneer de suikerspiegel (te) laag wordt. Na de tourtocht ging het dus mis en kreeg ik op een terras in Markelo een hypo (te lage suikerspiegel waardoor je bijvoorbeeld buiten bewustzijn kunt raken). Met Icetea (suikerbommen) en enkele chocokoekjes, ging het niveau weer iets omhoog. Maar de krampen, hoofdpijn e.d. bleven

Na overleg met het thuisfront heb ik toen besloten om in te gaan op het aanbod van Tonnie om me op zondag incl. fiets thuis te brengen. Een moeilijk besluit richting fietsvrienden (immers samen uit samen thuis), maar vooral ook opluchting over de manier waarop ze op mijn besluit reageerden. Het probleem zou groter zijn wanneer ik zondag onderweg niet goed zou worden. En aangezien het zondag meer dan 32 graden zou worden, was de kans daarop groot, zeker vanwege de vele schommelingen in de voorbije dagen. Het enige juiste besluit dus.

Zaterdagavond waren we te gast bij de familie Tuinte. Tonnie en zijn vrouw hadden voor een heerlijke gourmet gezorgd. Ook aan de vegetariërs was gedacht. Wat een hartelijke mensen! Ze bestaan dus echt nog!!

Het werd een gezellige avond waarin we nog even terugkeken op de dag en veel hebben gelachen. Mooi te zien hoe (lig)fietsers met elkaar omgaan. Met begrip en respect voor elkaar. Zouden meer mensen moeten doen.

Na het afbreken van de tenten op zondag en het proberen om alles weer in de fietsen te krijgen, vertrokken Marcel, Rolf, Wolfgang en Roef om 08:00 uur. Het was toen al behoorlijk warm aan het worden. Roef had trouwens in de buurt bij een Vrienden op de Fiets logeeradres geslapen en had 's morgens al meteen een lekke band mogen plakken.

Omstreeks 16:30 uur was men weer veilig thuis in Roermond e.o. Ik was dankzij de service van Tonnie al eerder thuis. Ondanks de diabetesperikelen deze tour, kan ik terugkijken op zeer geslaagde dagen.

Wat een mooie streek. Hier ga ik vaker terugkomen!

Dank aan Tonnie en iedereen die deze mooie dagen mogelijk maakte!